Press ESC to close

Educația în sistem homeschooling, tranșată de judecători. Părinte: „Lăsați-ne copiii să învețe”. Ce spune Ministerul Educației

Doi părinți din Oradea se judecă cu statul român pentru dreptul la educație al copiilor lor. Estera și Darius Cornean au decis acum doi ani să-i retragă pe cei mici de la școală și să-i înscrie într-un sistem homeschooling, o formă de învățământ nereglementată în România. Iar acesta nu este un caz singular. Vorbim despre un adevărat fenomen, care a luat în ultimii ani o amploare din ce în ce mai mare. Ceea ce, spun specialiștii în educație, ar fi o sabie cu două tăișuri. 

Povestea soților Cornean începe în anul 2022, când au decis să-i retragă pe Daria și Dominic din sistemul public de învățământ. „La fel ca toți părinții, și noi ne dorim tot ce este mai bun pentru copiii noștri. Am vrut să le oferim altceva față de sistemul clasic de învățământ. Astfel că, în timp ce ei frecventau școala românească de stat, am început să căutăm alternative. Copiii erau atunci în clasa a doua, respectiv a treia. Acum sunt în clasa a IV-a și a V-a”, a povestit pentru „Adevărul ” Darius Cornean. 

„Ne dorim pentru copii un sistem de învățământ care să le dezvolte gândirea critică”

Părintele ne-a mărturisit că el însuși este rezultatul școlii românești tradiționale, căreia nu-i reproșează nimic în mod special. „Noi toți suntem niște rezultate ale sistemului educațional românesc. Așa cum este el, cu bune și cu mai puțin bune. Cunosc oameni minunați care au ieșit de pe băncile școlii tradiționale. Însă timpul trece, noi evoluăm ca oameni, ca societate, ca tehnologie, ca educație. Nu ne-am dorit altceva decât să le oferim copiilor noștri o altă variantă care i-ar împlini, i-ar ajuta mai mult în viață, le-ar deschide orizonturi mai largi”, a mai spus părintele. 

În sistemul românesc, este de părere Darius Cornean, se merge pe ideea de acumulare de informații și de reproducere a informațiilor acumulate: „În sistemul pe care noi l-am ales se merge pe ideea de gândire critică. Informația pe care o auzi trebuie s-o înțelegi, s-o gândești și s-o regăsești în realitatea ta imediată. Apoi, gândirea critică te ajută să devii autodidact. Copilul trebuie să învețe nu împins de la spate de părinți, ci pentru că el chiar își dorește acest lucru, are o reală nevoie de cunoaștere. Însă, pentru asta, în el trebuie stârnită această nevoie. În școala românească, din păcate, copilul, când ajunge în clasele mai mari, a XI-a, a XII-a, de abia așteaptă să scape de școală”.

Părintele a mărturisit că nu-și dorește ca cei doi copii ai săi să fie „doxă” de informații, dar să nu știe ce să facă apoi cu ele, să nu fie capabili să le și folosească în interesul lor.

„Am fost acuzați că împiedicăm accesul copiilor la educație”

Odată ce ideea renunțării la sistemul de învățământ românesc a fost conturată, cei doi părinți au început primele demersuri. „În 2022, la început de an școlar, am mers la doamna directoare, copiii învățau pe atunci la Liceul german Friedrich Schindler, și i-am spus că dorim să-i retragem. I-am explicat și motivul. Iar apoi am cerut foaia lor matricolă. Reacția a fost una de respingere totală.  Ne-a spus că nu putem facem așa ceva pentru că este interzis. Am rugat-o să-mi arate unde scrie în lege că nu am dreptul să-mi dau copilul la o școală internațională”, continuă părintele. 

După mai bine de o lună de presiuni și insistență din partea părinților, conducerea liceului a eliberat foaia matricolă a copiilor, document necesar pentru înscrierea lor la unitatea de învățământ din SUA: „Însă conducerea școlii a sesizat inspectoratul școlar și poliția. Motiv pentru care ne-am trezit cu o citație acasă. Am fost acuzați că împiedicăm accesul la educație al copiilor, la învățământul obligatoriu, așa cum este prevăzut în articolul 380 din Codul Penal. Am rămas șocați, am crezut că este o glumă. Cum să fim acuzați că încurajăm abandonul școlar când noi aveam dovezi că cei mici urmează în continuare studiile? Dimpotrivă. Noi facilităm accesul la studiile copiilor noștri. Educația lor ne costă bani, timp, energie”. 

Chemați la poliție, celor doi soți li s-a recomandat să-și ia un avocat: „Noi am crezut că, dacă vom explica situația, oamenii vor înțelege. Dar nu s-a întâmplat asta. Dimpotrivă. Cu toate dovezile pe care le-am adus, cu toate explicațiile, ei au continua cercetarea”.

Din toamna anului 2022 și până în prezent, dosarul soților Corneanu a adunat sute de acte și de documente: „Avem acolo un dosar cu peste 400 de file. Cele mai multe documente sunt aduse chiar de noi. Foaia matricolă a copiilor, dovada înscrierii la școala din America, curriculum de la școală, scrisoarea de intenție din partea unității de învățământ de acolo. Degeaba. Am, câteodată, senzația că mă aflu în fața unor oameni ori rău voitori, ori care pur și simplu nu înțeleg nimic din ce le spunem”.

După opt luni de drumuri la poliție și zeci de declarații, soții Corneanu și-au angajat un avocat:„Astă vară am avut prima înfățișare în fața judecătorilor. Încercăm să ne apărăm cât de bine putem. Avem toate dovezile din lume, chiar mai multe de atât, că cei doi copii ai noștri nu au fost retrași de la școală, ci au fost introduși într-un sistem de învățământ internațional pe care noi îl considerăm mai potrivit pentru ei”. Marți, 15 octombrie, Darius Corneanu este chemat din nou în fața judecătorilor. „Este, cred, a patra sau a cincea înfățișare”.

 „Sistemul românesc recunoaște diploma, dar nu și procesul de învățare”

Între timp, cei doi copii, Daria și Dominic, urmează cursurile școlii americane și sunt ținuți departe de tot acest scandal: „Am încercat să-i protejăm cât mai mult. Înainte de a lua decizia de a-i muta, am vorbit cu ei, le-am explicat, i-am întrebat ce părere au, dacă vor. Înainte de a începe demersurile, le-am prezentat școala, materiile, programa. Chiar dacă sunt doar niște copii, noi am vorbit cu ei și am ținut cont de părerea lor. Le-am explicat sistemul, au făcut câteva lecții demonstrative. Au fost foarte încântați. Sistemul acesta li s-a potrivit mănușă”. 

Daria și Dominic încep cursurile în jurul orei 9.00 dimineața și le termină la ora 13.00: „Cursurile sunt înregistrate. O oră de curs durează 30-40 de minute și au și o pauză de 20 de minute pentru gustare. Au cursuri de aritmetică, matematică, istorie, geografie – aici vorbim despre o combinație între istoria și geografia Americii și cele universale, plus multe alte materii. Este o treabă foarte serioasă. Un copil nu poate trece clasa dacă nu a bifat toate evaluările. Aici nu e că n-am avut timp, n-am avut chef, n-am avut răbdare. Aici lucrurile sunt simple: înveți, treci mai departe, nu înveți mai stai o tură. Nu poți termina școala dacă nu ai parcurs cele nu știu câte sute de lecții, nu ai dat toate testele, nu ai trecut toate examenele”.

Daria și Dominic învață din fața unui computer, de la distanță, fiecare în camera lui. „Cursurile sunt în sistem hibrid. Sunt elevi americani care participă fizic la oră, sunt și elevi din alte state care primesc înregistrările și lucrează din fața propriilor calculatoare de acasă.  Elevii din online pot revedea cursurile ori de câte ori simt că au nevoie. Apoi, există o comunicare foarte bună cu profesorul, chiar dacă noi suntem în România, iar el peste Ocean. Copiii trec niște teste, sunt evaluați. Au cărți cumpărate de acolo, caiete de acolo. Noi avem la dispoziție un catalog digital unde vedem rezultatele la învățătură”, mai spune părintele.

L-am întrebat pe Darius cum se vor descurca cei doi copii la examenele naționale din România, Evaluarea și Bacalaureatul, iar părintele ne-a răspuns că aceștia vor fi evaluați de sistemul american, nu cel românesc: „Diplomele pe care le vor obține acolo vor fi recunoscute și echivalate în România. Pe baza lor se vor putea înscrie la facultate aici, dacă vor dori. Este, însă, aberant că sistemul nostru recunoaște diploma de acolo, dar nu și procesul de învățare”. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

@Lăsați-ne să învățăm!
This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed with the ID 1 found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.